Myymälän valaistus

Myymälän valaistus – kuinka toteutan sen?

Myymälän valaistus on tärkeässä asemassa asiakkaan ostoprosessissa.  Oikeanlainen valaistus ohjaa asiakkaan toivomasi tuotteen luokse, esittää sen realistisesti mutta houkuttelevasti, pitää asiakkaan virkeänä, ja tehostaa kaupankäyntiäsi.

On asiakkaalle äärimmäisen turhauttavaa yrittää vertailla ja sovittaa vaatteita, asusteita, kalusteita tai muita vastaavia hämärässä, heikkotasoisessa valaistuksessa, mutta silti monet myymälät eivät kiinnitä valaistustilanteeseensa tarpeeksi huomiota.  Vanhanaikaiset kohdevalaisimet voivat helposti vääristää värejä, luoda epäsuotuisia varjoja, tai jopa tuottaa niin paljon lämpöä, että tuotteiden värit haalistuvat.  Tämä ei missään nimessä ole toivottavaa.

Taataksesi asiakkaalle parhaan mahdollisen ostokokemuksen, tulee sinun keskittyä myymälän fyysisten ominaisuuksien lisäksi myös valaisun optimaaliseen toimintaan.  Asiakas tulee pitää virkeänä ja ostointoisena mahdollisimman pitkään, jolloin riittävän tehokas, myymälän ilmeeseen kustomoitu yleisvalo on erityisen tärkeä.  Tehokas, oikean sävyinen yleisvalo pitää myös työntekijäsi energisinä, jolloin he ovat tehokkaampia, motivoituneempia, sairastelevat vähemmän, ja ovat kaikin puolin tuottoisempia.  

Miksi panostaa valaistukseen?

Valaistus on yksi parhaista tavoista ohjata asiakasta toivomaasi suuntaan, ja siksi suunnitelmallinen valaistuspohja ja sitä täydentävät kohdevalaisimet ovat myymäläkokonaisuudessa hyvin tärkeässä asemassa.  Kun kohdevalot on valittu säädettävistä vaihtoehdoista, voit korostaa myymäläsi eri osa-alueita eri aikoina. Tämä vähentää siirtelyn tarvetta ja tehostaa parhaimmillaan varastonkiertoa.

Oikean tuotteen valinnassa asiakkaan tulee nähdä tuote mahdollisimman realistisena.  Jos asiakkaasi sovittaa päälleen puseroa, joka myymälävalaistuksessa vaikuttaa punaiselta, mutta osoittautuukin päivänvalossa oranssiksi, ei asiakastyytyväisyys pääse nousemaan kovin korkeisiin lukemiin.  Siksi valitsemiesi valaisimien värintoistoindeksin tulee olla optimaalinen tuotteidesi esittelyyn – säästyt paljolta vaivalta, kun sinun ei tarvitse ottaa suuria määriä värivääristymien aiheuttamia palautuksia vastaan.

Vaatemyymälöissä kierto on yleisesti melko vilkasta, mutta esimerkiksi huonekalumyymälöissä tuote saattaa seistä paikallaan pitkiäkin aikoja.  Mikäli valaistuksesi on vanhanaikainen ja tuote sattuu olemaan korventavan kohdevalaistuksen alla, on selvää, että tuotteen värit voivat lämmön vaikutuksesta muuttua.  Kaikkiin myymälöihin, jotka käsittelevät tämäntyyppisiä tuotteita, onkin suotavaa hankkia nykyaikaiset, lämmöntuotoltaan vähäiset LED-valaisimet, jotka eivät vahingoita tuotteitasi.  Vanhanaikaiseen valaistukseen sisältyy myös merkittävä paloturvallisuusriski.

LED-valaisimet palvelevat myymälöitä hyvin myös pitkäikaisyytensä, energiatehokkuutensa sekä pitkän huoltovälinsä ansiosta. Hyvällä LED-valaistuksella voit säästää myymäläsi sähkölaskuissa jopa viisikymmentä prosenttia, ja valaistuksen hankintahinta onkin useimmiten maksanut itsensä takaisin jo muutamien vuosien kuluessa.

Myymäläympäristössä optimaalinen valaistus rakennetaan hyvän yleisvalon, toimivan kohdevalaistuksen, ja tunnelmallisen lisävalaistuksen keinoin.  On järkevää konsultoida valaistusasiantuntijaa projektin suunnitteluvaiheessa, jotta lopputulos on mahdollisimman toimiva.

Lataa maksuton valaistuksen opas

Lataa maksuton valaistuksen opas

Oppaaseen on koottu tärkeimmät faktat siitä, miten valaistus vaikuttaa esimerkiksi yrityksen tuottavuuteen, työviihtyvyyteen, työturvallisuuteen ja asiakasviihtyvyyteen.

You have Successfully Subscribed!